tirsdag 19. mars 2013

Kjærligheten ER!

Hei. Jeg håper du har en fin tirsdag?

Det har jeg. Jeg sitter her og koser meg med en kopp god russisk te.
Da jeg jobbet i Øst-Europa Misjonen var jeg noen turer til Ukraina, og der fikk jeg smaken på russisk te. De har en te som heter "Kings Crown" som er helt nydelig. Jeg får ikke tak i den i Norge, så jeg får nøye meg med et alternativ fra Lipton, som slett ikke når helt opp.....
Men det jeg egentlig skulle vise dere var denne koppen som jeg fikk av ei venninne i Ukraina.
Det er ikke sikkert du klarer å lese det som står, men det er fra 1. Kor.13 i bibelen, der det står om kjærligheten.

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

En grei ting å minne seg selv på innimellom, når man kjenner at både det ene og det andre kan reise seg på innsiden.

Dikt.org definerer tålmodighet slik:

Tålmodighet er kunsten å sette sine følelser til side slik at man kan tenke logisk og rasjonelt igjennom alle følelsesladede problem.


En annen definisjon på tålmodig er: som rolig finner seg i noe; som rolig venter

Å være tålmodig kan være en skikkelig utfordring, eller hva?

I morgen skal jeg skrive litt om hva velvillig betyr. Er du interessert i disse kjærlighetsgreiene får du følge med :)

Stor tirsdagsklem fra Bibbi


PS: Har du en bedre eller mer utfyllende definisjon på tålmodig vil jeg gjerne høre den.

 

7 kommentarer:

  1. Hei, hei du.

    Så koselig krus du hadde fått. Sikkert god å drikke te av.
    Tålmodighet: Viljestyrke for en utålmodig sjel.;)
    Eller å ta tiden til hjelp.

    Ha en strålende dag.
    Klem Eline.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eline. Jeg likte definisjonen din. "Viljestyrke for en utålmodig sjel"
      Tålmodighet har garantert med viljestyrke å gjøre :)
      Takk for at du stakk innom og tok deg tid til å kommentere :)

      Slett
  2. Hei igjen.
    Jeg synes det er koselig å kommentere på bloggene, og prøver å være flink til å gjøre det. ;) He he, ja det var den definisjonen som "poppet opp" da jeg leste innlegget ditt. Jeg er noen ganger veldig tålmodig men stort sett utålmodig og da går det på viljen. ;)

    Jeg likte innlegget ditt. ;)
    Ha en flott dag.
    Klem Eline.

    SvarSlett
  3. Stilig kopp! Kjærlighetens egenskaper fra 1. Kor 13 er et skikkelig godt tema å blogge over, ser frem til fortsettelsen.
    Gode definisjoner som kommer opp her om tålmodighet. For meg har definisjonen på tålmodig alltid vært: Å tåle/orke og vente! Ser at også overbærenhet brukes om tålmodighet. Uansett et uttrykk knyttet til vilje, og som noen menn kanskje klarer å erverve oss litt av med årene... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok også vi kvinner trenger å ta årene til hjelp på dette området. Har alltid beundret eldre, trauste mennesker som ikke lar seg vippe så lett av pinnen. Håper jeg blir sånn, jeg også.....:))

      Slett
  4. Herlig <3 Både koppen og påminnelsen til oss lesere om fantastiske vers. Ikke alltid like lette å leve etter, men det gjelder å prøve - og bare vite at slik er det! Tålmodighet er så absolutt en prøvelse noen ganger, iallefall for oss som helst skulle sett at ting skjedde i går...Jupp, sånn er jeg...men så er jeg derimot også supereffektiv, fordi jeg ikke klarer bare se på at ting ikke skjer ;) hehe....men noen ganger må vi pent vente...og sånn skal det være.
    Takk for alt du deler på din fine blogg <3 og for koselig hilsen hos meg. God uke til deg <3

    SvarSlett