onsdag 8. juni 2016

Fra min lille fortausrestaurant

Det hevdes fra ymse hold at det har sneket seg inn en stor porsjon latskap i bloggingen min. Påstanden er vanskelig å forsvare seg mot når jeg tar en titt på historikken og sjekker hvor ofte jeg poster nye innlegg......
Men det handler ikke om latskap, eller at skrivegleden på noen som helst måte har blitt borte. Det handler heller om at det er mindre fritid å ta av og dermed litt vanskelig å finne roen jeg trenger for å leke meg med ord.


Nå har jeg imidlertid slått meg ned på min egen fortausrestaurant her i Groths residens. Nyter en meget god iskaffe og har masse tid å ta av. Såfremt telefonen ikke ringer.....
Restauranten har i dag servert en nydelig burger til middag, og gjesten stod selv for tilberedningen av den utsøkte maten.

Så enkelt kan det også gjøres....



Solen skinner og livet er godt. Jeg lytter til lydene fra nabolaget, -barnelatter og matlaging på diverse verandaer. Grillukten sprer seg i området og jeg er jammen glad at jeg er mett selv!

Jeg har ofte skrevet om de enkle gledene i livet. Det nære og kjære. Selv om jeg elsker å reise, oppleve nye steder, andre skikker og spennende mat, så er jeg en ekspert på de små gleder. Jeg er utstyrt med en meget stor evne til å finne de små øyeblikkene og glede meg over dem. Og finner jeg dem ikke klarer jeg alltids å lage dem. Jeg velger å ikke ta livet som en selvfølge og jeg vil være maksimalt tilstede i det mens jeg har det.


Det finnes noen enkle, gjentagende favorittøyeblikk i livet mitt:

- Å våkne grytidlig på morgenen og ligge noen minutter og lytte til den elleville fuglekvitringen som er på den tiden av døgnet.
- Å spise frokosten og nyte morgenkaffen ute. Det spilles ingen musikk her på morgenen. Fuglesangen får på en eller annen måte sjelen til å falle til ro innfor den nye dagen, sammen med litt åndelig mat fra bibelen.
-De små øyeblikkene gjennom dagen da jeg lukker øynene, stenger alt rundt meg ute og har en liten timeout sammen med Jesus. Bare et minutt eller to. Sååå godt!
-Og siden kaffe i mange varianter er en favorittdrikk kan jeg godt få festfølelse av å bestille meg en kopp cappuccino. Litt luksus. I mange år hadde vi aldri råd til å unne oss noe ekstra, derfor setter jeg så utrolig stor pris på å kunne gjøre noe så enkelt som det :)

Dette var noen få eksempler. Jeg har mange fler, men skal ikke plage deg med dem. Kan bare slå fast at jeg gleder meg mer over livet mitt nå enn noen gang før. Selv med åreknuter på leggene, streker i ansiktet og grå hår.
Det handler om å være tilstede i livet sitt og ikke dvele ved negative tanker. Ikke lage seg illusjoner om hvordan ting KUNNE vært, men heller være takknemlig for det som er. Da ser vi hvor velsignet vi er!

1 kommentar: