søndag 8. januar 2017

Motvillig slipper jeg tak

Det er søndag formiddag tidlig i januar. Jeg har akkurat en sånn formiddag som jeg elsker. Fred og ro, ingen ting som MÅ gjøres og følelsen av å ha mange gode, avslappende timer foran seg.

Jeg har tatt en liten runde gjennom huset og sanket inn julepynt. Nå er alt plassert på spisestubordet i påvente av å bli pakket ned i plastkasser og satt på loftet. Må innrømme at det er mye hyggeligere å pakke ut julepynt enn å pakke den ned.


Jeg er absolutt ikke blant de første som får jula ut av huset. Synes det er så trivelig med fargene og alle lysene. Det blir liksom litt stusselig når alt blir tatt vekk. Hvert år tenker jeg at jeg må få kjøpt meg noen lamper og henge i vinduene i stua, men det blir alltid med tanken. Har ikke klart å finne lamper jeg liker til den prisen jeg ønsker å betale for dem :)

Men jula må ut, og i dag er dagen. Og som en liten avslutning brenner jeg røde lys og røkelse mens jeg sitter her med en sen frokost. Man får kose seg og late seg litt når man har mulighet.



Mannen er flink til å minne meg på at det går mot lysere tider. Nesten hver dag hører jeg at "nå er dagen så og så mye lenger", og det er så fint å bli påminnet om. Vi liker lyset. Det gir oppdrift, pågangsmot og arbeidslyst. Synes alltid den perioden på vinteren da det er mørkt når jeg går på jobb og mørkt når jeg kommer hjem er litt krevende. Men nå går det virkelig mot lysere tider, med alt det man har å se frem imot.

Samtidig er jeg så smertelig klar over at det slett ikke er slik for alle. Selv om dagene blir lenger og vår og sommer står for døren, finnes det mange mennesker som akkurat nå ikke klarer å se noen lyspunkter i det. Jeg har mennesker nær meg som går gjennom ekstremt tøffe tider og i jobben min kommer jeg også tett på akkurat det. Livet har veldig mange nyanser og enkelte av disse nyansene kan være fryktelig svarte. Men som prosten minnet oss på her om dagen: "Det skinner et lys i mørket." Heldigvis gjør det det. Også for dem som føler at de er i den svarteste natt. Mørket kan aldri overvinne lyset. Tenner du et lys i et mørkt rom er det alltid lyset som vinner. Jesus er vårt lys, og han har for alltid overvunnet mørket. Vi må bare være villig til å slippe ham inn på de mørke områdene i livet vårt, åpne opp døren når han banker på og vil inn.

Jeg har noen løse planer for dette året. En av dem er at jeg skal poste innlegg på bloggen minst en gang i uka....Dere får følge meg opp og purre på meg hvis jeg blir borte i tidsklemma :)
En annen plan er å ta en lang og god ferie langt vekk. Et sted med varme, mange naturopplevelser, god mat og der kameraet kan brukes flittig. Jeg vet akkurat hvor jeg vil, men er usikker på om lommeboka tillater det :) Hvis ikke finnes det alltids alternative løsninger.

Men nå får jeg ønske dere en riktig god og velsignet søndag. Bruk den til å glede deg selv og andre. Vi sees.

Bibbiklem 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar