søndag 8. oktober 2017

Nordmenn og hygge

En søndag kan være så mangt. Noen ganger er det fred og ro, late seg, tur i skogen osv. Det er ikke direkte sånn det er i Grothheimen i dag. Søndagen er mer preget av kaos, rot og masse styr. Siden det er så god klestørk i dag, valgte jeg å gjøre dette til en vaskedag. I tillegg har vi gjort noen "justeringer" i stua som vi ikke har funnet riktig ut av enda, så det er rot overalt.
Men nå tar jeg meg en liten hyggepause midt i kaoset. For hygge meg, DET kan jeg!

Valerie_bd/Instagram
Vet du forresten at "hygge" har blitt et begrep ute i verden, adoptert fra de skandinaviske landene? I Storbritannia har ordet faktisk blitt en del av det engelske språket. Jeg har også merket meg at det stadig blir nevnt i diverse internasjonale facebookgrupper jeg er medlem av.

Africa Studio/Shutterstock
Det handler om peiskos, levende lys, raggsokker, pledd, kakao i koppen osv. Sånt som en typisk nordmann synes er trivelig på vinterstid.
Noen ler av oss og synes vi er altfor opptatt av å ha det hyggelig, men hælle min, hva skal vi nordmenn finne på da, på vinterstid, hvis vi ikke kan hygge oss? Vi bor i et land der vi ikke akkurat kan dekke lunsjbordet utendørs i november eller spille fotball på løkka midt i januar. Ikke rart vi blir opptatt av å ha trivelige hus som vi kan hygge oss i.

Pinterest: Macadameia.tumblr.com
Andre land har sikkert sine særegenheter, de også, så egentlig synes jeg at vi kunne fått beholde hyggen for oss selv her i Skandinavia. Peiskos, pledd, raggsokker og kakao, det ER oss, det. Det blir ikke helt det samme når man setter en brite eller en italiener inn i den settingen..... Kan ikke de heller bare kose seg med cricket og pasta......det er de jo så gode på!

Her om dagen så jeg på eBay at jeg kan få kjøpt raggsokker fra India. Hmm, det stemmer liksom ikke helt, det heller, gjør det vel...?

www.finelinefurniture.ie
Det er vel ikke akkurat noen fare for at noen skal ta fra oss hyggen. Det er jo vi som vet hvordan det skal gjøres. Vi vet hvordan en ordentlig raggsokk skal se ut og hva som skal til for å få det til å knitre i peisen. Vi vet hvordan kakaoen skal smake og hvordan vi gjør det koselig i stua i mørketida, når vi skal ha venner på besøk.

Det er vi som kan dette. Alt det andre er bare etterligninger, -og det kan vi leve med!

Bibbiklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar