søndag 10. desember 2017

Adventstid på ordntlig


Andre søndag i advent. Det er ro i heimen. Jeg har lagd meg en stor kopp chai latte av russisk te og alle de gode krydderne som hører med, til og med chili. Jeg elsker hjemmelaget chai latte. Sterk og søt skal den være, og den smaker aller best med russisk te.


Huset er pyntet til jul. Juletreet står her i stua og skinner. Det har det forøvrig gjort en hel uke allerede..... Jeg har den beste adventstida jeg kan huske. Ikke noe stress og mas, bare glede. Jeg har vært ute i god tid med alt i år. Julegavene var kjøpt inn i midten av november. De store rengjøringsprosjektene er forlengst tilbakelagt og en del kaker er bakt. En del kaker er også spist opp.....hahaha! Det er ulempen med å bake tidlig. Men så er det jo i adventstida man spiser kaker. Rekker ikke å trykke i seg så himla mye i jula.



Bakedag med dattera mi
Jeg skal bekjenne noe for deg. Opp gjennom årene har jeg vært et hespetre å være i hus med i desember. Stressnivået har vært skyhøyt og en liten ugjennomtenkt kommentar fra noen kunne få ladyen til å gå fra konseptene (er glad for at dattera mi ikke husket noe av det da jeg nevnte det for henne her om dagen) Selv om jeg alltid har vært glad i advent og jul har jeg vært elendig på planlegging, og jeg har det vel med meg hjemmefra at alt skulle gjøres så tett opptil jul som mulig.

Nå har jeg begynt å bli ekspert på planlegging etter som jeg har skjønt at det er løsningen på så mangt. Derfor kan jeg sitte her og kose meg og vite at nå kan jula bare komme, jeg er godt forberedt.

Jeg har lest juleevangeliet i dag og jeg blir alltid berørt av å lese hvordan himmelen proklamerte Jesu fødsel. Først kom det en engel til gjeterne som sa at han ville forkynne dem en stor glede, en glede for hele folket. Deretter kom en hel hærskare av engler som sang: "Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, Guds velbehag blant menneskene".

Når jeg leser dette så forundrer det meg hvordan budskapet på en eller annen måte har skiftet mening opp gjennom årene. Hvordan kan "en stor glede for hele folket" og "Guds velbehag blant menneskene" bli forvandlet til bud, krav og regler? For det er jo det inntrykket og den troen mange mennesker har, at evangeliet er trelldom, bud og regler.

Det sier meg at Guds tjenere på jorden har vært dårlige på å formidle budskapet. Guds velbehag blant menneskene kan umulig bety bud, krav og regler. Da hadde det slett ikke vært en stor glede for hele folket. Jesus kom for å gjenopprette vårt forhold til Gud. Han bar våre synder slik at vi kan ha et konstant og vedvarende forhold til vår himmelsk Far.  Slik at vi kan oppleve Guds velbehag i våre liv.  Han, vår Far, har behag i oss. Han står ikke klar for å lete etter feil, og slå oss ned hvis vi tar noen feiltrinn. Nei, han står klar til å reise oss opp hvis vi faller og lege sårene vi fikk i fallet.

Jeg er så uendelig glad for Jesus. For hans komme til jorden og for himmelens proklamasjoner om at Gud har velbehag i oss. Alt dette kan sammenfattes i de vakre ordene i Johannes 3,16

For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin sønn, den eneste, 
for at hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 


Bibbiklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar